یک دستگاه جدید کنترل قند خون را در بیماران مبتلا به هایپراینسولینیسم که لوزالمعده آنها برداشته شده است، بهبود بخشید

13 سپتامبر 2021- محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP) نشان دادند که یک دستگاه آزمایشی می تواند کنترل قند خون را در بیمارانی که پس از برداشتن لوزالمعده برای درمان هایپراینسولینیسم خود مبتلا به دیابت شده اند، بهبود بخشد. هایپراینسولینیسم(HI)، یک بیماری ژنتیکی است که در آن لوزالمعده انسولین زیادی تولید می کند. محققان با استفاده از دستگاهی به نام "پانکراس بیونیک دو هورمونه(BHBP) " که توسط محققان دانشگاه بوستون، با استفاده از ترکیبی از یک دستگاه نظارت مداوم بر قندخون، دو پمپ هورمونی و یک الگوریتم، ساخته شده بود به بیماران هایپراینسولینیسم، که دچار دیابت پسا پانکراتکتومی شده بودند، کمک کردند تا سطح قند خون خود را در طول دوره ی مطالعه در محدوده ی طبیعی حفظ کنند.

این یافته ها در ژورنال Diabetes Care منتشر شده است.

دکتر دیوا دی لئون-کراچلو، رئیس بخش غدد درون ریز و دیابت و مدیر مرکز هایپرانسولینیسم مادرزادی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، گفت: مدیریت قند خون در بیماران مبتلا به HI و که پس از پانکراتکتومی به دیابت مبتلا شده اند، بسیار چالش برانگیز است زیرا مقدار بسیار کم انسولینی که از باقیمانده ی پانکراس آنها ترشح می شود، غیرقابل تنظیم است، بنابراین قند خون آنها اغلب بین بسیار پایین و بسیار بالا متغیر است. مطالعه ما نشان می دهد که لوزالمعده دوهورمونه ی بیونیک، قند خون را در این بیماران بدون خطر خطای انسانی در محاسبه ی دوز، کنترل می کند.

هایپرانسولینیسم مادرزادی یک اختلال ژنتیکی است که در آن سلولهای انسولین ساز در لوزالمعده که به سلولهای بتا معروف هستند، انسولین زیادی ترشح می کنند. از آنجایی که انسولین به انتقال گلوکز از خون به سلول ها کمک می کند، انسولین اضافی باعث افت قند خون یا هیپوگلایسمی می شود، یک وضعیت خطرناک که می تواند منجر به تشنج، آسیب مغزی و احتمالاً مرگ شود. اگرچه تقریباً 50 درصد از کودکان مبتلا به این بیماری به درمان پزشکی پاسخ می دهند، اما نیمی دیگر برای برداشتن جزئی یا تقریباً تمام لوزالمعده ی خود نیاز به جراحی دارند. انجام این کار منجر به "دیابت پسا پانکراتکتومی "(PPD) و تولید نامنظم گلوکاگون می شود،- هورمونی که در لوزالمعده تولید می شود و باعث تجزیه گلیکوژن به گلوکز در کبد می گردد.

در حال حاضر، درمان HI پس از برداشتن پانکراس، شامل انتظار از تغییر هیپوگلایسمی ناشی از هایپرانسولینیسم به هایپرگلایسمی یا افزایش قند خون به دلیل کمبود انسولین است. در این مرحله، بیماران را می توان با مقادیر کمی انسولین درمان کرد، که میزان آن باید توسط پزشک آنها محاسبه شود. با این حال، این رویکرد شامل تأخیر در مراقبت است و با توجه به نوسانات بین هیپو و هایپرگلایسمی، محاسبه دوز و زمان مناسب می تواند برای خانواده ها استرس زا باشد.

در عوض، محققانCHOP ، بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشگاه بوستون، استفاده از پانکراس دو هورمونه ی بیونیک (BHBP) را در بیماران مبتلا بهHI ، مورد بررسی قرار دادند تا درمان آنها را هر چه زودتر و سریعتر انجام دهند.BHBP ، با تجویز خودکار انسولین و گلوکاگون بر اساس سطح گلوکز پلاسما که توسط مانیتور مداوم گلوکز(CGM) تشخیص داده می شود، کار می کند. یک الگوریتم، دوز دقیق را بر اساس اندازه گیریCGM ، محاسبه می کند.

محققان از 10 بیمار مبتلا به HI و پانکراتکتومی(PPD) ، ثبت نام کردند. قند خون بیماران در دو دوره در طی سه شب با استفاده از دو روش کنترل شد: یک دوره با استفاده از پمپ انسولین، و دیگری با استفاده ازBHBP. اگرچه تفاوت بین این دو دوره به دلیل تعداد کم شرکت کنندگان زیاد نبود، اما نتایج نشان داد که روند کنترل کلی قند خون در دوره ی استفاده از BHBP نسبت به دوره ای که بیماران از پمپ های انسولین خود استفاده می کردند، بهبود یافته است. بیماران در مطالعه سطوح متفاوتی از کنترل سطح قند خون خود را در ابتدای مطالعه داشتند، اما همه بیماران در دورهBHBP ، قادر به حفظ سطح خود در محدوده مناسب بودند. هیچ یک از بیماران در طول استفاده از BHBP، هیپوگلایسمی شدید را تجربه نکردند.

دکترDe León-Crutchlow ، گفت: با توجه به نتایج امیدوارکننده ی این مطالعه ی آزمایشی، باید مطالعات بزرگتر و طولانی تری با استفاده از دستگاه جدیدBHBP ، در این جمعیت برای تعیین مزایا و خطرات طولانی مدت استفاده ازBHBP ، انجام شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-device-blood-sugar-hyperinsulinism-patients.html